Zadzwoni czy nie zadzwoni? Czyli jak to jest z tą wstępną rozmową z rekruterem?

Wysłałeś się na ogłoszenie, odpowiedziałeś pozytywnie na wiadomość na LinkedIn lub Goldenline i właśnie czekasz na telefon od rekrutera? Być może już zapomniałeś, że ktoś powinien zadzwonić, a może nerwowo spoglądasz na telefon z nadzieją, że to już zaraz będziesz miał okazję dowiedzieć się więcej o tej ofercie, która brzmi jak spełnienie Twoich zawodowych marzeń (czego życzymy każdemu 🙂 ). Niezależnie od tego, czy telefon od rekrutera będzie dla Ciebie rutynową pogawędką, czy długo wyczekiwaną szansą na zmianę, możliwe, że zadajesz sobie pytania kiedy zadzwoni i o co zapyta rekruter oraz o co Ty możesz zapytać podczas tej pierwszej, trwającej najczęściej ok.10-15min rozmowy. Odpowiedzi na te, oraz inne pytania znajdziesz poniżej.

Kiedy zadzwoni?

Jest dla nas szczególnie ważne, żebyś nie musiał czekać na kontakt z naszej strony po wysłaniu nam numeru telefonu/ CV. Wielu naszych kandydatów naprawdę rzadko decyduje się na przekazanie swoich danych kontaktowych i z niecierpliwością czeka na telefon, a my to rozumiemy. Najczęściej dzwonimy już na drugi dzień, żeby wstępnie porozmawiać.

O co zapyta?

Dla wielu osób już pierwsza rozmowa wiąże się ze stresem, podczas gdy stresować powinien się… rekruter. Pierwsza rozmowa to test dla nas, na ile dobrze znamy firmę, stanowisko, zakres obowiązków. Głównym celem naszej pierwszej rozmowy jest przedstawienie Ci roli i wokół tego będzie ona się skupiać.

Pytania do Ciebie to głównie pytania o:

  • Zainteresowanie ofertą i pytania do niej
  • Dostępność na interview
  • Dyspozycyjność na kolejne rozmowy (m.in. plany urlopowe)
  • Okres wypowiedzenia

Podczas pierwszej rozmowy telefonicznej bardzo często pada pytanie o oczekiwania finansowe. W związku z tym, że polityka wielu firm na polskim rynku nadal nie pozwala na ujawnianie widełek, pytanie o oczekiwania finansowe pozwali zaoszczędzić wiele czasu zarówno Tobie jak i rekruterowi. Bądź przygotowany na udzielenie wstępnej odpowiedzi na ten temat. Jeśli jednak nie potrafisz jeszcze na tym etapie odpowiedzieć na to pytanie, powiedz o tym wprost, umówicie się z rekruterem na inny termin.

O co zapytać?

Podczas pierwszej rozmowy warto dopytać o zakres obowiązków, zespół, firmę oraz kluczowe dla Ciebie kwestie, również te organizacyjne. Na pewno pytania o możliwość home office/ godziny pracy itp. powinny być skierowane właśnie do rekrutera, a nie do managera na kolejnej rozmowie.

Praktyczne wskazówki:

  • Nie możesz odebrać? Skorzystaj z automatycznych odpowiedzi. Będziemy wiedzieć, że powinniśmy zadzwonić później.
  • Jeśli nie masz odpowiednich warunków do przeprowadzenia rozmowy, nie odbieraj. Zwłaszcza nie odbieraj, żeby powiedzieć tylko „właśnie jem lunch, zadzwonię później”, w takiej sytuacji polecamy również skorzystanie z wiadomości automatycznych.
  • Spodziewasz się kontaktu ze strony rekrutera i masz nieodebrane połączenie? Oddzwoń 🙂 Pamiętaj jednak, żeby na początku się przedstawić i dać rekruterowi chwilę na odnalezienie Twoich danych.
  • Unikaj głośnych miejsc do rozmowy jak np. ruchliwe ulice. Będzie nam się trudno zrozumieć, w momencie, gdy nie będziemy się słyszeć.

Mamy nadzieję, że choć trochę przybliżyliśmy Ci cel i charakter pierwszej rozmowy z nami. Do usłyszenia! 🙂

Precision HR